Tiedätkö miten nukut?

Missä asennossa yleensä nukut? Tiesitkö tiettyjen nukkuma-asentojen olevan toisia huomattavasti terveellisempiä? 

Jos tunnet aamuisin olosi väsyneemmäksi kuin illalla ennen nukkumaanmenoa sinun olisi ehkä syytä vaihtaa nukkuma-asentoa. Tai mahdollisesti vain nukkua enemmän.

Aamuisin pahimmillaan olevat selkä-, niska- ja hartiakivut ovat usein merkki siitä, että olet nukkunut huonossa asennossa. Tai että sänkysi on melkoisen kelvoton.

Joka tapauksessa on niin, että joidenkin asiantuntijoiden mukaan vasemman kyljen päällä nukkuminen on terveytesi kannalta se kaikkein paras vaihtoehto.
 
Ei selällään, eikä mahallaan 

Selällään nukkuminen lisää painetta lantioon, yläselkään ja pitää alaselkäsi jännittyneenä. Mahallaan nukkuminen puolestaan kuormittaa niskaasi ja alaselkääsi. 

Kyljellään nukkuminen on siis paras vaihtoehto. Se vähentää selkääsi kohdistuvaa painetta ja keuhkosikin saavat kyseisessä asennossa parhaiten happea.

Asiantuntijoiden mukaan nukkuma-asento vaikuttaa myös ruoansulatuksen toimintaan. Ruoka kulkee ruoansulatuskanavasi läpi parhaiten, kun nukut vasemmalla kyljelläsi. 

Suurin osa imusuonistostakin sijaitsee vasemmalla puolella kehoasi. Nukkuessasi vasemman kyljen päällä imusuoniston on helpompi toimia niin sydämeen kuin pernaankin kohdistuva paine pienenee.

Eli kun seuraavan kerran väsyttää, muista kellahtaa vasemmalle kyljellesi.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: nukkuminen, terveysriskit, selkäkipu, niskakipu, unettomuus, hyvä tietää
Kategoriat: hyvinvointi | terveys

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu