Terävä spurtti terveyteen

Oletko liikunnallisesti passiivinen sohvaperuna? Onko mahakumpusi kasvanut, lihakset hävinneet ja pienetkin portaat pistävät puuskuttamaan? Käveletkö päivässä alle 5000 askelta? Oletko huonossa kunnossa?

Jos näin on, se ei ole terveytesi kannalta lainkaan hyvä asia. Perinteisen arkisen aktiivisuuden, kuten vähintään 10.000 askeleen päivässä ottamisen, on havaittu pitävän kilot kurissa ja hyödyttävän terveyttä.

Viime aikoina on kuitenkin noussut esiin myös mielipiteitä, ettei 10.000 askelta sinänsä olisi terveyden kannalta oleellinen raja. Näiden askelten ottamisessa menee kuitenkin aikaa, joka useimmiten on pois istumisesta.
 
Istuminen tappaa 

Istuminen on yksi haitallisimmistaa asioista, mitä ihminen voi itselleen tehdä. Se heikentää lihaksia, haurastuttaa luustoa ja pistää jalat turpoamaan. Ainakin jos päivittäin käyttää tuntikausia istumiseen. Älä siis istu turhaan.

Jos on terveysviisas ja malttaa olla istumatta, voi terveyttänsä kuitenkin hoitaa ehkä jopa paremminkin kuin kävelemällä. Tämä onnistuu teräviä spurtteja ottamalla. Sykettä nostava reippailu on nimittäin nopein tie terveysonneen.

Ota siis itseäsi niskasta kiinni ja lähde liikkeelle. Rasitu fyysisesti, hikoile ja hengästy. Hankkiudu eroon ylipainosta ja huonosta kunnosta. Ansaitse itsellesi uusi elämä! Ja muista myös venytellä säännöllisesti.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: liikunta, juokseminen, lihavuus, ryhmäliikunta, istuminen
Kategoriat: elämäntavat | hyvinvointi | terveys

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu