Saunominen kannattaa

Kukapa meistä ei haluaisi pitkän päivän päätteeksi, tai edes kerran viikossa, rentoutua kunnollisen suomalaisen saunan hellivissä löylyissä. Tutkimusten mukaan tämä on paitsi mukavaa myös terveellistä.
 
Tuoreen tutkimusten mukaan saunomisella on suorastaan oleellinen vaikutus aivoinfarktin riskin vähentämisessä. Saunominen on myös osoittautunut tasa-arvoiseksi terveysvaikuttajaksi, sillä riski pieneni yhtä selvästi niin miehillä kuin naisilla. 
 
Merkittävästi aivoinfarktivaaraa pystyy pienentämään saunomalla ahkerasti. Merkittävät vaikutukset voi tutkimuksen mukaan saavuttaa saunomalla ainakin neljä kertaa viikossa. Ja mitä useammin saunoo, sitä enemmän aivoinfarktin riski pienenee.

Jo aiemmissa saunomistutkimuksissa on selvinnyt muun muassa, että ahkera saunominen vähentää myös sydän- ja verisuonisairauksien riskiä. Myös ennenaikaisen kuoleman riski pienenee, jos saunoo säännöllisesti.

Saunominen tekee myös hyvää keholle ja mielelle sekä lievittää mahdollisia tulehduksia. Rentouttava saunominen vähentää lisäksi stressiä ja laskee verenpainetta, mitkä seikat vaikuttavat positiivisesti terveyteesi.

Saunomisen terveysvaikutukset ovat monen tekijän summa. Rauhallisesti ja ajan kanssa saunaan menevällä on yleensä ajankäyttö ja kenties muutoinkin elämä jollakin tavalla hallinnassa.

Saunomisella ei voi kuitenkaan korvata liikuntaa. Kokonaisterveyden kannalta parasta on syödä terveellisesti ja monipuolisesti, harrastaa liikuntaa, käydä säännöllisesti saunansa ja nukkua jokainen yönsä kunnolla.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: sauna, saunatilat, saunominen, sairaudet
Kategoriat: elämäntavat | hyvinvointi | terveys

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Lisää kommentti


(Näyttää Gravatar ikonisi)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Esikatselu

toukokuu 22. 2018 01:10