Oletko lihava?

Oletko lihava? Painatko liikaa? Se on oikeastaan määrittelykysymys, mutta hyvähän asiaa hieman on pohtia.

Pelkkä paino ei asian tilaa paljasta, sillä ihmiset ovat eri mittaisia. Yksi keino lähteä asiaa selvittämään on painoindeksi (BMI - Body Mass Index). BMI suhteuttaa painon sekä pituuden toisiinsa ja se lasketaan jakamalla henkilön paino pituuden neliöllä.

Jos näin laskettu painoindeksi ylittää 25, henkilön katsotaan olevan ylipainoinen. BMI ei kuitenkaan kerro kehon koostumuksesta mitään. Ja koska lihakset painavat rasvaa enemmän, luokittelee tämä systeemi monet urheilijat ylipainoisiksi.

Vyötärön ympärys on melko hyvä mittari kertomaan, onko kehoon kertynyt terveyden kannalta haitallista rasvaa. On määritelty, että mies on vyötärölihava, mikäli hänen ympäryksensä on yli metrin. Naisilla vastaava lukema on 90 senttiä.

Eroon ylipainosta


Ylipainoisuustuomion ei tarvitse olla lopullinen. Keinoja liikakiloista eroon pääsemiseksi on monia. Riittävästi rasittavan liikunnan säännöllinen harrastaminen on yksi terveellisimmistä ja tehokkaimmista.

Liikunnallisten elämäntapojen lisäksi sopivat ruoan annoskoot auttavat pitämään kilot kurissa. Monta kertaa voi olla niinkin, että nälkäiseksi itsensä tunteva ihminen onkin vain janoinen. Veden juonti on aina hyväksi.

Ikävä tosiasia on myös, että iän karttuessa lihasten massa pienenee ja rasvan määrä kehossa lisääntyy. Vanhenevien ihmisten onkin syytä tarkkailla entistä enemmän syömistään ja liikkumisensa määrää.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: lihavuus, ruokavalio, kuntokeskus, ikääntyminen
Kategoriat: elämäntavat | hyvinvointi | terveys

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu