Juoksukenkien valinta

Oletko syystä tai toisesta päättänyt aloittaa juoksemaan ympäriinsä? Jos näin on käynyt, tarvitset tietysti harrastukseesi sopivat kengät. Juoksukenkiä on tarjolla jos jonkinlaisia ja valinta voi varmasti tuntua toivottomalta. Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla saatat eri mallien, merkkien ja ominaisuuksien viidakossa selviytyä.

Perussääntö on, että kenkien pitää olla mukavat. Jos kengät tuntuvat epämukavilta jaloissa tai et viihdy niiden kanssa, ne ovat vaikka väärän väriset, voit pahimmassa tapauksessa menettää halun lähteä ulos juoksemaan.

Tärkeintä on valita juoksukengät askelluksen mukaan, eli sen perusteella, miten jalkapohjasi juostessasi osuu maahan. Jokaisella ihmisellä on nimittäin hieman omanlaisensa askellus, olemmehan kaikki yksilöitä.

Juoksuaskelanalyysi auttaa 

Juoksuaskellukset jaotellaan yleensä yksinkertaistetusti kolmeen ryhmään, jotka ovat: neutraali, pronatoiva ja supinoiva askel. Eri askelluksiin voidaan tarvita erilaista tukea. Jos olet epävarma omasta askelluksestasi, kuten useimmat meistä ovat, kannattaa käydä paikallisessa urheiluvälineliikkeessä osallistumassa juoksuaskelanalyysiin.

Kannattaa myös huomioida, että jalat ja juoksuaskel muuttuvat ajan myötä. Sama merkki ja malli eivät siis välttämättä sovi sinulle vuodesta toiseen, jos joskus itsellesi sopivat kengät olet löytänytkin.

Myös eri alustoille tarvitaan erilaiset juoksukengät. Asfaltilla parempia ovat pehmeät, joustavat ja hyvin vaimennetut juoksukengät. Jos taas juokset pääasiassa maastossa ja vaihtelevilla alustoilla, valitse kovemmat kengät.

Jos kuitenkin olet aloitteleva juoksija, sinulla ei välttämättä ole kehittyneitä lihaksia, tasapainoa ja tekniikkaa. Näiden puutetta kompensoimaan saatat tarvita enemmän vaimennusta, tukea ja vakautta antavat juoksukengät.


Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: juokseminen, kengät, juoksukengät, lihavuus, liikunta, kuntoilu, personal trainer, ryhmäliikunta, laihduttaminen, lenkkarit
Kategoriat: elämäntavat | liikunta | vapaa-aika

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu