Juokseminen harrastuksena

Puuttuuko elämästäsi sisältö? Onko kotona kenties kurjaa? Pidetäänkö sinua yleisesti huonokuntoisena? Oletko ajatellut juoksuharrastuksen aloittamista? 
 
Jos vastasit yhteenkin edellä esitettyyn kysymykseen myöntävästi, voi juokseminen olla sinun juttusi. Se on sangen suosittu harrastus, jota harjoitetaan ympäri maailmaa. Seuraavassa muutamia vinkkejä, kuinka juoksemisessa voi päästä alkuun. 

Älä hätäile alussa

Aloita rauhallisesti. Juokseminen on normaalille, siihen tottumattomalle ihmiselle raskasta ja usein jopa vastenmielistä. Ensimmäiset pari kuukautta kannattaakin tehdä vain kävelyä ja juoksua yhdistäviä lenkkejä.

Jos ajattelit siis viipyä lenkilläsi puolisen tuntia, aluksi juoksun osuuden siitä tulisi olla korkeintaan noin 5-10 minuuttia. Jos et suunnittele reittiäsi huolella voi lenkin kesto tosin venähtää huomattavasti pidemmäksi.

Moni sortuu heti alussa liian pitkiin lenkkeihin, kipeyttää lihaksensa, masentuu ja lopettaa juoksuharrastuksensa saman tien. Tämä ansa pitää ehdottomasti välttää, eli lenkkien on alussa oltava riittävän lyhyitä.

Hyvä fyysinen mittari on, että harjoituslenkki pitäisi pystyä toistamaan joka toinen päivä. Jos jalkasi ovat vielä kolmantenakin päivänä kipeät, olet tehnyt liian raskaan tai pitkän harjoituksen. Lyhennä siis lenkkiä tai vähennä vauhtia.

Liiku säännöllisesti. Kun kerta olet juoksemisen aloittanut, sitä pitää tehdä jatkuvasti. Siten siitä ainakin tulee päivä päivältä helpompaa. Pian voit jo juosta puolen tunnin lenkistäsi jopa vartin verran, ja enemmänkin.

Lisää pituutta 

Kun kehitystä tapahtuu, kannattaa juoksulenkkien pituuksia alkaa varioimaan. Jos juokset suositeltavasti 3-4 kertaa viikossa, kannattaa yksi lenkeistä olla selvästi muita pidempi. Muista silloin myös kävellä.

Hätäillä ei kannata, mutta ehkäpä noin puolen vuoden aktiivisen harjoittelun jälkeen voit juosta koko puolen tunnin lenkin yhteen menoon. Tämä on hieno hetki, muista kuitenkin palautuminen ja lepopäivät.

Suoritettuasi puolen tunnin lenkin jo lukuisia kertoja, voit alkaa vähitellen myös kasvattaa pisintä juostavaa matkaasi. Välillä kannattaa kuitenkin muistaa tehdä mielen virkeänä pitämiseksi myös lyhyempiä lenkkejä. 

Vieläkin lisää pituutta 

Vauhtiin päästyäsi vain meri on rajana. Kymmenen kilometriä, puolimaraton, maraton... Voit vähitellen juosta aina vain pidempiä ja pidempiä matkoja, jotka täyttävät vapaa-ajastasi yhä enemmän ja enemmän.

Ultrajuoksuiksi lasketaan kaikki maratonia pidemmät matkat. Suosittuja matkoja ovat esimerkiksi 50 ja 100 mailia. Myös aikaperusteiset, esim. 24 tunnin mittaiset juoksut ovat harrastajien keskuudessa yleisiä.
 
New Yorkissa juostaan vuosittain kilpailu, jossa juoksijat kiertävät 883 pitkän lenkin 5649 kertaa. Suoritukseen kuluu pari kuukautta. Tähän kilpailuun osallistuminen on hyvä tavoite jokaiselle juoksuharrastajalle. 


Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: juokseminen, lihavuus, personal trainer, ryhmäliikunta, kuntosali, liikuntakeskus, virkistyspäivä, elämysmatkat
Kategoriat: elämäntavat | hyvinvointi | liikunta | terveys | vapaa-aika

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu