Eroon selkäkivuista

Sattuuko yläselkääsi? Selkäkipujen tavallisimpia syitä ovat huonot tottumukset sekä rangan liikkuvuuteen syntyneet rajoitukset. 

Kasassa istuminen painaa selkäsi kumaraan ja rintakehäsi suppuun. Samalla hengityksesi muuttuu pinnalliseksi ja lihastesi hapensaanti heikkenee. Seurauksena on usein kipuja yläselässä ja muuallakin elimistössäsi.

Yläselkäkipuja voi kuitenkin ehkäistä myös omatoimisesti. Yksi hyvä keino kipujen lievittämiseen on ryhtilihasten vahvistaminen. Lisäksi syvään hengittäminen on aina hyvästä. Se lievittää kipua ja voitelee yläselän niveliä.

Tässä muutamia vinkkejä, joiden avulla voit pyrkiä ehkäisemään yläselkäkipuja.
  • Vedä leuka sisään ja hengitä syvään sisään ja ulos. Toista tämä kolmesti puolen tunnin välein.
  • Huolehdi senkärangan liikkuvuudesta. Taivuta selkääsi eteen, taakse ja sivulle.
  • Venytä kyljet kurkottamalla käsiäsi vuorotellen yläviistoon.
  • Lähde soutamaan. Jos sinulla ei ole venettä käyvät välineiksi mm. soutu- tai kuntosalilaitteet.
  • Painele kipupisteitä. Apunasi voit käyttää esimerkiksi tennispalloa, koukkua tai toista ihmistä.
  • Roiku tangosta, mutta pidä jalkasi maassa. Hengitä samalla syvään. Selkäsi venyy mukavasti.
  • Sauvakävele. Se tehostaa yläselän liikettä ja kestävyysliikunta parantaa lihasten verenkiertoa.
Jos mikään edellä mainituista keinoista ei auta ja kivut pitkittyvät kannattaa sinun hakeutua ammattilaisen hoitoon. Hieronnasta tai nikamakäsittelystä voi olla apua lihaksien rentouttamisessa ja rangan liikkuvuuden parantamisessa.

Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: selkäkipu, hieronta, niskakipu, naprapaatti, venyttely
Kategoriat: terveys | hyvinvointi | fysioterapia

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Lisää kommentti


(Näyttää Gravatar ikonisi)  

[b][/b] - [i][/i] - [u][/u]- [quote][/quote]



Esikatselu

toukokuu 22. 2018 01:11