Ärtyvä suoli

Turpoaako vatsasi jatkuvasti? Tuntuuko vatsassa kipua? Onko olosi yksinkertaisesti tukala ja kärsit usein myös ripulista tai ummetuksesta? Epäiletkö sinua vaivaavan laktoosi-intoleranssi tai keliakia?

IBS-oireyhtymä

Melkein kaikkien ihmisten vatsa oireilee joskus, mutta jos edellä mainitut ongelmat iskevät mahaasi usein, niin sinua saattaakin vaivata ärtyvän suolen oireyhtymä, eli IBS (Irritable Bowel Syndrome).

Tämä toiminnallinen suolistovaiva on laskentatavasta riippuen jopa lähes puolella miljoonalla suomalaisella. Ärtyvän suolen oireyhtymään ei ole olemassa sitä täysin poistavaa hoitoa, mutta taudin oireisiin voidaan kuitenkin vaikuttaa.

IBS-taudista kärsivä voi sopivan ruokavalion avulla oleellisesti vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa. Ilmavaivojen on todettu erityisesti olevan yhteydessä tiettyihin imeytymättömiin hiilihydraatteihin, joiden käyttöä oireista kärsivän tulisi välttää.

FODMAP-ruokavalio

Vältettäviä hiilihydraatteja kutsutaan FODMAP-hiilihydraateiksi (Fermentable, Oligo-, Di-, Mono-saccharides and Polyols). Niiden lähteitä ovat erityisesti palkokasvit, sipulikasvit ja kaalit sekä makeiset ja muut tuotteet, jotka sisältävät ksylitolia, sorbitolia, mannitolia tai maltitolia.

Varsinaista lääkitystä ongelmaan ei siis ole, mutta jotkin luontaistuotteet saattavat auttaa vaivoihin. Esimerkiksi pellavansiemenet ja piparminttuöljy ovat aineksia, joiden on sanottu helpottavan oireilua. Säännöllisestä liikunnasta ei ole ainakaan haittaa.

Tuorein tapaus

Viimeisin julkisuuden henkilö, jolla on todettu ärtyvän suolen oireyhtymä, on ruotsalainen huippuhiihtäjä Calle Halfvarsson. Hän keskeytti vaivojensa takia tämän vuotisen Tour de Ski -kilpailun, mutta olympialaisiin osallistuminen hänellä tuskin on vaarassa.


Arvioi ensimmäisenä tämä viesti

  • Currently 0/5 Stars.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tagit: ruokavalio, vatsavaivat, ripuli, ummetus
Kategoriat: hyvinvointi | terveys

0 Kommentteja
Toimet: S-posti | Kestolinkki | RSSRSS comment feed

Kommentointi on suljettu